Menenstraat 344

8560 Wevelgem (BE)

Donderdag van

19:00 PM tot 21:00 PM

Email ons

contact@prenatalesessies.be

De kracht van het lichaam van een zwangere vrouw

De kracht van het lichaam van een zwangere vrouw.

Tijdens de zwangerschap ondergaat je lichaam een aantal veranderingen om de groeiende foetus voldoende ruimte te geven. Vaak voel je je moe en klunzig, het is niet langer zo gemakkelijk om te bewegen, maar waarom gebeuren deze veranderingen juist?

De hormonen

Zwangere vrouwen ervaren een plotselinge en dramatische toename van oestrogeen en progesteron. Ze ervaren ook veranderingen in de hoeveelheid en functie van bepaalde hormonen. Deze veranderingen hebben niet alleen invloed op de gemoedstoestand, maar kunnen ook: de “zwangerschapsgloed” voortbrengen, aanzienlijk helpen bij de ontwikkeling van de foetus, de fysieke impact van lichaamsbeweging en fysieke activiteit op het lichaam veranderen. 

De banden in het bekken worden losser om de bevalling te vergemakkelijken door een hormoon dat relaxine heet. Hoewel deze hormonen absoluut noodzakelijk zijn voor een succesvolle zwangerschap, kunnen ze de lichaamsbeweging moeilijker maken. 

TIP: Gun jezelf meer tijd en rust bij het uitvoeren van taken en oefeningen tijdens de zwangerschap. 

De gewichtstoename

De baarmoeder zet uit tussen ongeveer de grootte van een peer tot de grootte van een watermeloen. De hele lichaamshouding verandert. Je borsten zijn dan groter. De  buik verandert van plat of hol naar  bol, waardoor de kromming van je rug toeneemt. Het gecombineerde effect verschuift het zwaartepunt naar voren en kan leiden tot veranderingen in je evenwichtsgevoel. 

Je kunt een foto nemen aan het begin van de zwangerschap en nogmaals aan het einde ervan, zodat je het verschil in je houding kunt zien. 

Gewichtstoename is meestal de belangrijkste reden waarom het lichaam het inspanningsniveau van voor de zwangerschap niet verdraagt. Dit geldt zelfs als je een ervaren, top- of professionele atleet bent.

 

De bloedsomloop

Tijdens het tweede trimester van de zwangerschap werkt het hart van de moeder in rust 30 tot 50 procent harder. Het grootste deel van deze toename is het gevolg van een efficiënter werkend hart, dat bij elke slag meer bloed pompt. Het bloedvolume neemt tijdens de zwangerschap tot de laatste maand geleidelijk toe met wel 50%, wat leidt tot veranderingen in de bloedsomloop en de bloeddruk.

Zwangerschapshormonen kunnen de tonus in de bloedvaten plotseling beïnvloeden. Een plotseling verlies van tonus kan leiden tot een gevoel van duizeligheid.  Er zijn aanwijzingen dat vrouwen die sporten, wanneer ze rusten een betere bloedtoevoer naar de placenta hebben. Dit kan gunstig zijn voor de groei van de placenta, de foetus en de gewichtstoename.

 

De ademhaling 

Tijdens de zwangerschap neemt de hoeveelheid lucht die de longen in en uitgaat met 30 tot 50 procent toe door twee factoren. Elke ademhaling heeft een groter luchtvolume en de ademhaling neemt iets toe. Als de baarmoeder groter wordt, kan de bewegingsruimte van het middenrif beperkt zijn. Daarom kunt u meer moeite hebben om diep in te ademen, kortademig zijn of het gevoel hebben dat u “lucht verlangt”. 

Na de zwangerschap keert het lichaam geleidelijk terug naar de toestand van voor de zwangerschap, hoewel sommige veranderingen langdurig kunnen zijn. Veel voorkomende veranderingen na de bevalling zijn o.a. gewichtsverlies, een kleinere baarmoeder, hormonale verschuivingen en mogelijke veranderingen in borstgrootte en -vorm door borstvoeding.

De bekkenbodem is aanvankelijk verzwakt na de bevalling. Er is ook een verminderd gevoel en het is moeilijk om met de bekkenbodem te werken. Dit verbetert meestal met de tijd, maar hoe meer je in staat bent om met je bekkenbodem te werken, hoe sneller je herstel zal zijn.

Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van de veranderingen in je lichaam tijdens de zwangerschap en dat je de nodige steun krijgt tijdens je reis naar het moederschap. 

Je kunt bij je gynaecoloog een voorschrift aanvragen voor kinesitherapie voor en na de bevalling. 

Als je meer wilt weten over voorbereiding op de bevalling en daarna – kom dan naar onze sessies op Home – PrenataleSessies.be

Als je veilig wilt sporten tijdens of na de zwangerschap – dat kan op www.mamoove.be

De Bevalling