Menenstraat 344

8560 Wevelgem (BE)

Donderdag van

19:00 PM tot 21:00 PM

Email ons

contact@prenatalesessies.be

Stress en zwangerschap (deel 2)

In de vorige blog hebben we het gehad over hoe het stresshormoon cortisol een essentiële rol speelt in het lichaam en in de ontwikkeling van de baby. Als een vrouw tijdens de zwangerschap wordt blootgesteld aan intense of langdurige stress, kunnen te hoge cortisolniveaus de ontwikkeling van de hersenen van het ongeboren kind verstoren. Maar het is ook belangrijk dat vrouwen weten dat de veranderingen in de hersenen van de baby tijdens de zwangerschap omkeerbaar zijn.

Volwassenen die na de geboorte de behoeften van het kind vervullen en als kalmerende krachten en rolmodellen fungeren, hebben invloed op de ontwikkeling van de hersenen van het kind.

Zelfs als hyperreactiviteit op stress na de kindertijd blijft bestaan, kunnen volwassenen leren om hun stressrespons te reguleren. Mindfulness, cognitieve gedragstherapie, relaxatie therapie en andere praktijken kunnen volwassenen – waaronder zwangere vrouwen – helpen om stress en angst te verminderen, net als medicijnen.

Onderzoek toont aan dat sociale steun een van de belangrijkste factoren was om vrouwen te helpen stress tijdens de zwangerschap te verminderen. Mensen die zich verbonden voelden met vrienden en familieleden en hulp hadden, hadden minder stress dan mensen die dat niet hadden. 

In deze blog delen we de beste manieren om met stress om te gaan tijdens je weg naar het moederschap, volgens onderzoek:

    • Blijf gezond en fit. Eet gezond, slaap voldoende en beweeg (met toestemming van je verloskundige). Lichaamsbeweging kan stress verminderen en helpt ook om veel voorkomende zwangerschapsklachten te voorkomen.

    • Probeer ontspanningsactiviteiten (zoals yoga, meditatie en relaxatie therapie). Van ontspanningstechnieken is op grote schaal aangetoond dat ze negatieve emoties verminderen bij een reeks medische patiënten. Meer specifiek is aangetoond dat ze angstscores aanzienlijk verminderen bij vrouwen die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaan. Deelnemers ervaren significant minder stress en een hoger zwangerschapspercentage dan de controlepersonen. 

    • Cognitieve gedragstherapie. Studies tonen aan dat bij vrouwen die moeite hadden om zwanger te worden, degenen die cognitieve gedragstherapie kregen bijna twee keer zoveel kans hadden om zwanger te worden dan degenen die geen cognitieve gedragstherapie kregen.

    • Volg prenatale sessies, zodat je weet wat je kunt verwachten tijdens de zwangerschap en als je baby er is. Oefen de ademhalings- en ontspanningsmethoden die je tijdens de lessen en workshops hebt geleerd. Als je werkt, plan dan vooruit zodat jij en je werkgever je kunnen voorbereiden op je afwezigheid. 

    • Bij economische problemen of andere situatiegerelateerde problemen kan een gesprek met een sociale werker helpen om oplossingen te vinden.

    • Borstvoeding. Zuigen stimuleert neuronen in de tepelhof om de afgifte van oxytocine te triggeren van maternale hypothalamusneuronen in de plezier-beloningsroute, wat leidt tot kalmerende effecten voor de zogende moeder. Moeders die 3 maanden na de bevalling uitsluitend borstvoeding gaven, hadden significant lagere waargenomen stressscores in vergelijking met moeders die gemengde voeding of flesvoeding gaven. Zoek voor de geboorte een verloskundige/lactatiekundige om je te helpen bij de goede start van borstvoeding. 

    De mensen om je heen kunnen ook helpen om stress te verminderen.

    Hier zijn enkele manieren om stress te verminderen met de hulp van anderen:

      • Zorg voor een goed ondersteuningsnetwerk, waartoe je partner, familie en vrienden kunnen behoren. Of vraag uw huisarts of verloskundige naar hulpbronnen in de gemeenschap die u kunnen helpen.

      • Als u denkt dat u een depressie of angst hebt, praat dan meteen met uw zorgverlener. Vroegtijdige behandeling is veilig tijdens de zwangerschap en belangrijk voor uw gezondheid en die van uw baby.

      • Vraag hulp aan mensen die u vertrouwt. Accepteer hulp als die wordt aangeboden. U kunt bijvoorbeeld hulp nodig hebben bij het schoonmaken van het huis, de zorg voor andere kinderen of u kunt iemand meevragen naar uw prenatale bezoeken.

      We wensen je een rustige weg naar het moederschap en als je stress hebt tijdens deze bijzondere periode in je leven, staan ons team en onze partners klaar om je te helpen je rust te vinden en je reis kalm en zeker voort te zetten!

      Bronnen:

          1. The relationship between stress and infertility – PMC (nih.gov)

          1. Prenatal stress can program a child’s brain for later health issues | American Heart Association

          1. Maternal psychological distress and lactation and breastfeeding outcomes: A narrative review – PMC (nih.gov)